Giorgio Cataldi olasz amatőr színész Pier Paolo Pasolini egyik barátja volt. Játszott a rendező utolsó filmjében, színészi karrierje azonban Pasolini halála után lényegében véget is ért. 1976-ban kapott még ugyan egy másik filmszerepet, de ezt követően visszatért a polgári életbe.
KARRIERTÖRTÉNET
Giorgio Cataldi életéről kevés információ található a világhálón. Születési időpontja sem ismert. Az sem kizárt, hogy időközben elhunyt, hiszen első filmszerepe idején (1975-ben) már a negyvenes éveiben járhatott. A hatvanas évek elején ismerkedett meg Pasolinivel, aki éppen első játékfilmjét, A csórót (1961) forgatta Róma külvárosaiban. A rendező kisebb szerepet ajánlott Cataldinak (más források szerint viszont a címszerepre szemelte ki!), aki akkoriban eladóként dolgozott egy férfiruházati üzletben. Giorgio személyes okokból nem fogadta el a felkérést, ám összebarátkozott Pasolinivel. A direktor nem haragudott meg a visszautasítás miatt, és 1975-ben újra filmezni hívta Cataldit: a Salò, avagy Szodoma 120 napja című utolsó alkotásában a Püspök szerepét szánta neki. Giorgio ezúttal igent mondott, noha egyértelműen negatív szerepről volt szó. A Püspök ugyanis éppoly kegyetlen és perverz, mint a három másik uraság: testvére, a Herceg (Paolo Bonacelli), a Bíró (Uberto Paolo Quintavalle) és az Elnök (Aldo Valletti). A négy főszereplő közül Pasolini hármat szinkronizáltatott: a Cataldi által alakított Püspök Giorgio Caproni költő hangján szólal meg a filmben.
Visszaemlékezések szerint Cataldi a forgatáson éppoly félelmet keltő figura volt, ahogyan a szerepe megkívánta, éppen ezért a fiatal amatőrök egyszerre tisztelték és féltek is tőle. Személyisége agresszív vonásainak egyfajta ellenpontját jelentette smaragdzöld szeme, ámbár tekintete inkább jeges volt, semmint barátságosan meleg. Az utolsó esküvői jelenetet követő nászéjszakai képsorban meztelenül látható, amint éppen análisan közösül testőrével-férjével, a csődör Guido Gallettivel. A hetvenes évek közepén ez a homoszexualitást nyíltan ábrázoló jelenet különösen nagy felháborodást váltott ki – akárcsak a film egésze –, ezért bizonyos változatokból kihagyták vagy jelentősen megrövidítették. A Salò körüli viharok Cataldi filmszínészi terveinek sem használtak, ráadásul Pasolini halálával nemcsak a jó barátját, hanem a pártfogóját is elveszítette. A következő évben még egy filmszerepet kapott az erotikus alkotásairól és vígjátékairól ismert Mino Guerrini Ragazza alla pari (1976) című komédiájában, amelyben a szexis Gloria Guida játszotta a főszerepet. Cataldi egy kéjsóvár politikust alakított, akit persze nem hagynak hidegen a hősnő bájai. Guerrini opuszát követően nem kapott újabb filmajánlatokat, ezért visszatért eredeti foglalkozásához. Későbbi életéről nem állnak rendelkezésre információk.
FILMOGRÁFIA
* 1975: Salò, avagy Szodoma 120 napja (Salò o le 120 giornate di Sodoma)
* 1976: Ragazza alla pari
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.