Pasolini

Pasolini

2012. június 17., vasárnap

JENNY RUNACRE

Jenny Runacre (Dél-afrikai Köztársaság, Fokváros, 1943. augusztus 18.) angol színésznő és színházi rendező az 1960-as évek végétől filmez. Az 1970-es években több, ma már filmtörténeti jelentőségű alkotásban játszott fontos karakterszerepeket. Az 1980-as években főleg televíziós produkciókban szerepelt. A következő évtizedtől kezdve a művészeti élet egyéb területein is aktivizálta magát, de megfelelő szerepajánlat esetén bármikor szívesen hajlandó visszatérni a filmvilágba.


KARRIERTÖRTÉNET 
A kezdetek 
Jenny Runacre sohasem tartozott a nagy sztárok közé, éppen ezért életéről viszonylag keveset tudni. Dél-Afrikában született, három lánytestvére van. Ötéves volt, amikor a család Londonba költözött. Jenny itt fedezte fel magának a filmnézés, a mozizás örömét. Később a The Actor’s Workshopben színjátszást tanult a Sztanyiszlavszkij-módszer szerint. Az 1960-as évek végén debütált az Isten vele, tanár úr! (1969) című emlékezetes produkcióban, amely egy 1939-ben készült film remake-je Herbert Ross rendezésében, Peter O’Toole és az énekesnő Petula Clark főszereplésével. A következő évben az amerikai filmgyártás kiemelkedő egyénisége, John Cassavetes bízott rá egy fontos szerepet a Férjek (1970) című drámájában. Jenny a The Actor’s Workshop-beli évfolyamtársa, Tom Busby ajánlatára ment el a szereplőválogatásra. Valószínűleg ő lepődött meg a legjobban, amikor hat héttel később értesítették, hogy megkapta a szerepet. Partnerei maga Cassavetes, valamint a rendező filmjeinek állandó szereplői, Ben Gazzara és Peter Falk voltak. A forgatás fáradalmait a színésznő egy féléves marokkói utazással pihente ki. Hazatérése után az Oh! Calcutta! című „avantgárd színpadi revü” első londoni szériájában lépett színpadra. 


Kultuszfilmek 
Pier Paolo Pasolini nagy szakmai és közönségsikert aratott Geoffrey Chaucer-adaptációjában, a Canterbury mesékben (1972) Jenny a kacér Alisont alakította, aki idős férje albérlőjét, a fiatal diákot részesíti kegyeiben. Éppen enyelegnek, amikor az ablak alatt megjelenik másik széptevője. Alison trágár módon megtréfálja a szerelmes fiatalembert, ám annak nem kevésbé morbid bosszúját végül a furfangos diák szenvedi el. A nemiséget mint örök emberi értéket hangsúlyozó filmben Jennynek meztelenül is mutatkoznia kellett. A végső program (1973) című sci-fi, illetve John Huston thrillerje, a Mackintosh embere (1973) figyelemre méltó közönségsikert aratott: utóbbi filmben Runacre partnere Paul Newman volt. A színésznő játszott a klasszikus horror, a Drakula fia parodisztikus-zenés remake-jében is (1974), majd a modern filmművészet kimagasló alkotója, Michelangelo Antonioni kérte fel a Foglalkozása: riporter (1975) című drámája egyik fontos szerepére: a Jack Nicholson által megformált főszereplő feleségét alakította, aki nem hiszi el, hogy férje meghalt, és nyomozni kezd annak titokzatos szállodai szomszédja után, akiben a férjét sejti. 1977-ben kicsiny szerepet játszott a kitűnő brit rendező, Tony Richardson Joseph Andrews című szellemes kosztümös kalandfilmjében, és szerepet kapott Ridley Scott első mozifilmjében, a Párbajhősökben is. 1978-ban főszerepet – ráadásul kettős szerepet – játszott a homoszexuális brit rendezőzseni, Derek Jarman nagy port kavart, azóta kultikusnak számító filmjében, a Jubileumban.


Változások kora 
A magyar közönség Alfred Hitchcock klasszikus thrillerje, az 1938-as Londoni randevú 40 évvel későbbi, egyébként elég gyenge remake-jében is láthatta Jennyt, aki az 1980-as években inkább a televízióban szerepelt. Kései filmjei közül a magyar mozik is műsorukra tűzték Nicolas Roeg Boszorkányok (1990) című horrorfantasyjét, amelyben Elsie szerepét alakította, a brit restauráció időszakában játszódó Változások kora (1995) című drámában pedig egy prostituáltat játszott. Az 1990-es években Runacre a londoni Central Saint Martin’s College of Art and Design egyetemen egy újabb diplomát szerzett, és azóta a művészeti világ egyéb területeire koncentrál. Előadásokat tart, kiállításokat szervez,  színdarabokat rendez és experimentális filmkészítéssel foglalkozik. Amennyiben megfelelő témát talál, rendezőként és színészként egyaránt szívesen visszatérne a filmvilágba. 


FILMOGRÁFIA 
* 1969: Viszlát, Mr. Chips! / Isten vele, tanár úr! (Goodbye, Mr. Chips) 
* 1970: Férjek (Husbands) 
* 1972: Canterbury mesék (I racconti di Canterbury) 
* 1973: Amikor a csontváz ébred (The Creeping Flesh) 
* 1973: Dyn Amo 
* 1973: Mackintosh embere (The MacKintosh Man) 
* 1973: Once Upon a Time (tévésorozat, a Buttons című epizódban) 
* 1973: A végső program (The Final Programme) 
* 1974: Drakula fia (Son of Dracula) 
* 1975: Az élet dicsérete (All Creatures Great and Small) 
* 1975: Foglalkozása: riporter (Professione: reporter) 
* 1974: L’évasion de Hassan Terro 
* 1976: The New Avengers (tévésorozat, a The Tale of the Big Why című epizódban) 
* 1977: Three Dangerous Ladies (tévésorozat, a The Island című epizódban) 
* 1977: Joseph Andrews 
* 1977: Romance (tévésorozat, a The Black Knight című epizódban) 
* 1977: Spectre (tévéfilm) 
* 1977: Párbajhősök (The Duellists) 
* 1978: Jubileum (Jubilee) 
* 1978: The Sweeney (tévésorozat, a The Bigger They Are című epizódban) 
* 1979: Londoni randevú (The Lady Vanishes) 
* 1980: Hussy 
* 1981: Utolsó látogatás (Brideshead Revisited) (tévésorozat, a Julia és a The Bleak Light of Day című epizódban) 
* 1984: Play for Today (tévésorozat, az Only Children című epizódban) 
* 1985: The Optimist (tévésorozat, a The Double című epizódban) 
* 1985: Shadey 
* 1986: Lovejoy (tévésorozat, a The Real Thing című epizódban) 
* 1986: Call Me Mister (tévésorozat, a Running Time című epizódban) 
* 1989: That Englishwoman 
* 1990: Taggart (tévésorozat, a Love Knot című epizódban) 
* 1990: Boszorkányok (The Witches) 
* 1995: Változások kora (Restoration) 
* 2008: A szerelem határai (The Edge of Love) 
* 2009: Boogie Woogie


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése