Pasolini

Pasolini

2013. március 2., szombat

ENNIO MORRICONE

Ennio Morricone (Olaszország, Róma, 1928. november 10.) olasz zeneszerző igazi csodagyerek volt, állítólag már hatévesen komponált. Szülei igyekeztek színvonalas zenei oktatást biztosítani számára, mesterei közül Goffredo Petrassi hatott rá a legjobban. Az 1950-es évek elején rádiójátékokhoz írt zenét, 1955-től már filmekhez is komponált. Eleinte mások neve alatt jelentek meg a filmzenéi, 1961-től azonban már saját nevét használhatta. Az 1960-as években alapozta meg máig tartó hírnevét és hatalmas szakmai tekintélyét, nem kis részben Sergio Leone spagettiwesternjeihez írt zenéjével. Több mint öt évtizedes pályafutása során az olasz és a nemzetközi filmvilág számos kimagasló egyéniségével dolgozott együtt, és a legkülönbözőbb műfajú filmekhez írt hatásos kísérőzenét. Művészetét díjak sokaságával ismerték el. Néhány a legemlékezetesebb filmzenéi közül: Egy maréknyi dollárért, A Jó, a Rossz és a Csúf, Volt egyszer egy vadnyugat, Sacco és Vanzetti, A profi, Volt egyszer egy Amerika, A misszió, Aki legyőzte Al Caponét, Őrület, Az óceánjáró zongorista legendája. Zenét írt A csalás gyönyöre és a Sorstalanság című magyar filmekhez is. 2009-es világ körüli turnéjához a Győri Filharmonikus Zenekart kérte fel kísérőnek: a négy városban tartott hat koncertet 38 ezer néző látta és hallotta. Számos alkalommal dolgozott együtt a könnyűzene népszerű csillagaival: Gianni Morandi, Rita Pavone, Paul Anka, Amii Stewart, Milva, Françoise Hardy, Mireille Mathieu, Mina, Demis Roussos és a Pet Shop Boys neve a magyar közönség előtt is jól ismert. Morricone 1956. október 13-án vette nőül Maria Traviát, akivel azóta is boldogan él együtt. Olykor Travia írt szöveget Morricone zenéjéhez. A párnak négy gyermeke született: Marco (*1957), Alessandra (*1961), Andrea (*1964) és Giovanni (*1966). A gyerekek közül Andrea lépett édesapja nyomdokaiba.


KARRIERTÖRTÉNET 
A kezdetek 
Ennio Morricone szülei: Libera és Mario Morricone, az édesapa dzsessztrombitás volt. Négy testvére született: Adriana, Aldo, Maria és Franco. Ennio már hatéves korában komponálni kezdett, ami egyértelművé tette, hogy érdemes továbbfejleszteni ösztönös zenei tehetségét. Nyilván a papa hatására kilencéves korában trombitaleckéket vett az Accademia Nazionale di Santa Cecilia intézményében. Tizenkét éves korában lett hivatalosan is a konzervatórium tanulója: 1940-ben egy négyesztendős harmónia-tanfolyamra íratták be. Goffredo Petrassi tanítványaként a trombita mellett foglalkozott zeneszerzéssel, korálzenével és vezényléssel is. Petrassi nagy hatással volt Morriconéra, aki később több zeneművét is egykori mesterének ajánlotta. Mellesleg Ennio a négyéves tanfolyamot lényegesen rövidebb idő – egyes források szerint: 18 hónap – alatt elvégezte. A második világháború római bombázásai mély nyomot hagytak benne, mint arról néhány későbbi zeneműve is tanúskodik. Visszaemlékezései szerint életének erre az időszakára az éhség volt a legjellemzőbb. Miután befejezte konzervatóriumi tanulmányait, klasszikus zeneszerzéssel és hangszereléssel foglalkozott. 1946-ban Il Mattino címmel komponált egy zeneművet énekhangra és zongorára, a szöveget Fukuko írta. 1947-ben Giacomo Leopardi szövegére Imitazione, Olinto Dini szövegére pedig Intimità címmel komponált zeneművet szintén énekhangra és zongorára.


Az 1950-es évek elején rádiójátékokhoz írt kísérőzenét, de folytatta az önálló művek komponálását is. Raniero Gnoli szövegére Distacco I e Distacco II címmel írt zenét zongorára és énekhangra. Cesare Pavese szövegére komponálta a Verrà la Morte című művét zongorára és kontraalt hangra. A Salvatore Quasimodo szövege alapján született Oboe Sommerso már öt hangszerre és bariton hangra íródott. Morricone 1948-ban trombitaszakon diplomázott, 1952-ben fanfáron, 1954-ben pedig – továbbra is Goffredo Petrassi tanítványaként – megkapta zeneszerzői diplomáját. 1955-ben kezdett a film számára is dolgozni, ámbár kezdetben jól ismert zeneszerzők „négereként” komponált, vagyis szerzeményei nem a saját neve alatt jelentek meg. Az 1960-as években – a spagettiwesternek hőskorának szokásai szerint – olykor angolos hangzású álneveket használt: Dan Savio, Leo Nichols. Ebben az időszakban az olasz avantgárd zene területén is aktivizálta magát, ám filmzeneszerzői sikerei gyakorlatilag minden más zenei területen végzett munkáját háttérbe szorították. A hatvanas évektől tagja volt az avantgárd improvizációkat játszó Gruppo di Improvvisazione di Nuova Consonanza formációnak, ahol trombitán játszott. Az együttes 1980-ban szűnt meg az alapító tag Franco Evangelisti halála miatt.


A Sergio Leone-filmek
Noha Morricone már legelső filmzenéit is neves alkotók (Luciano Salce, Camillo Mastrocinque, Lina Wertmüller, Lucio Fulci, Bernardo Bertolucci) számára írta, nemzetközi hírnevét egykori iskolatársával, a spagettiwesternjeivel világhírűvé vált Sergio Leonéval való együttműködése alapozta meg. Közösen tervezték meg az Egy maréknyi dollárért (1964) zenéjét. A szűkös költségvetésből nem futotta nagyzenekarra, Morricone azonban a szükségből erényt kovácsolt: a trombita, a doromb és az akkor még újdonságnak számító Fender elektromos gitár mellett természetes hangokat is felhasznált, például pisztolylövéseket, ostorcsattogást, füttyszót, emberi beszédhangot. A speciális hangeffektusok alkalmazásával, a John Ford-féle klasszikus westernek zenei sablonjainak tudatos mellőzésével a cselekmény egyfajta ironikus zenei ellenpontját kívánta megteremteni, ami tökéletesen harmonizált Leone alkotói elképzeléseivel. A rendező ugyanis a közelképekre, a nyers erőszakra és a fekete humorra építve újította meg a western műfaját, Morricone muzsikája pedig lehetővé tette, hogy a kísérőzenében is egy újfajta szemlélet érvényesüljön. A közös munka oly nagy sikert aratott, hogy az együttműködés folytatódott, sőt Morricone lett a spagettiwesternek első számú zeneszerzője.


Együttműködésük kezdeteit a rendező évekkel később így idézte fel: „Együtt jártunk iskolába, de én nem emlékeztem rá. Először Angelo Francesco Lavagninótól akartam zenét kérni, ő komponálta a Pompeji utolsó napjai meg A rodoszi kolosszus partitúráját. A Jolly cég azt indítványozta, hogy ismerkedjem össze Morriconéval, hátha kedvem támad dolgozni vele. Meghallgattam, milyen zenét szerzett a Párbaj Texasban című filmhez. Nem voltam tőle elragadtatva. Más szóval nem lelkesedtem az ötletért. Alig léptem be hozzá, felkiáltott meglepetésében: kiderült, hogy együtt jártunk iskolába. Azt hittem, blöfföl. De nem blöffölt. Mutatott egy osztályfényképet az ötödik elemiből, és láttam, hogy csakugyan rajta vagyunk mindketten. Ezzel megdobogtatta egy kicsit a szívemet, de ennyi kevés volt ahhoz, hogy szerződtessem. Megmondtam neki kereken: »Az a zene, amit a Párbaj Texasbanhoz csináltál, egy nagy nulla. Rossz Dimitri Tiomkin-utánzat.« Nem kis csodálatomra igazat adott nekem: »Nekem is ez a véleményem. De nekik pontosan ez kellett, rossz Tiomkin-utánzat. Megcsináltam. Élni is kell valamiből.« Láttam, hogy őszinte. Adtam neki egy lehetőséget. Mondtam, szívesen meghallgatnék tőle valamit. Hátha az lesz, amit keresek. Erre lejátszott egy elbűvölő motívumot. Na, mondom, ez a mexikói családnak jó lesz. Később kihagytuk ezt a dallamot, a producerek túl intellektuálisnak tartották. Megkérdeztem, tudna-e az amerikai családnak is javasolni valamit. Mutat egy dalt, húsz évvel azelőtt komponálta, egy amerikai basszusra, On the Wind, ez a címe. De az énekes hangja elviselhetetlen volt. Tönkretette az egész darabot. Pedig a zenében volt valami... »Nincs belőle még egy szalag? – kérdeztem. – Csak a zenét szeretném meghallgatni.« Morricone azt mondta, nem lesz könnyű. De néhány nap múlva előkerítette a szalagot. Meghallgattuk. Azonnal levett a lábamról. Ezt mondtam neki: »Tiéd a film. Menj ki a tengerpartra, a munkát befejezted. Pontosan erre volt szükségem. És keress nekem egy jó füttyöst.« Morricone megtalálta. Ez a füttyös aztán minden stáblistámon szerepelt, sőt más filmekben is. Vagyonokat keresett.” (Ádám Péter fordítása. In: Filmvilág 1987/12, 50. oldal.) 


Bár a spagettiwestern műfajban Morricone más alkotók számára is jó néhány emlékezetes dallamot komponált, a legjelentősebbek természetesen a Leone-filmekhez írt zenéi. Az Egy maréknyi dollárért egyébként egy másik gyerekkori barátságot is felelevenített Morricone életében: ekkor kezdődött ugyanis tíz évig tartó együttműködése Alessandro Alessandronival és együttesével, az I Cantoni Modernival. A filmzenében hallható fütty például Alessandronitól származik, aki mellesleg számos hangszeren is játszott. Az I Cantoni Moderni tagjai közül Morricone különösen Edda Dell’Orso szoprán hangjától volt elragadtatva: „A legrendkívülibb hang, amely valaha is a rendelkezésemre állt.” Mondani sem kell, hogy számos későbbi filmzenéjében is igényt tartott Dell’Orso közreműködésére. A következő Leone-film, a Pár dollárral többért (1965) esetében a rendező előre kérte a zenét Morriconétól, és a jeleneteket a zenéhez igazítva tervezte meg. Morriconénak ez a munkamódszer nem okozott különösebb problémát, mert ő mindig rögtön partitúrát ír, és nem a zongorán komponált dallamot osztja szét hangszerekre, mint a legtöbb kollégája. Mindazonáltal leggyakrabban úgy dolgozik, hogy megnézi a filmet, az élmény hatására ott helyben felvázolja a főbb motívumokat, melyeket később részletesen kidolgoz. 


Egyik legnépszerűbb filmzenéje az úgynevezett „dollár-trilógia” befejező részéhez, A Jó, a Rossz és a Csúfhoz (1966) íródott. Ehhez is felhasznált kiegészítő effekteket, például pisztolylövés hangját, füttyszót (John O'Neill előadásában), de még jódlimotívumokat is. A fő zenei téma egy prérifarkas üvöltését idézi, utalva a film nyitójelenetére, amelyben egy igazi prérifarkas üvöltése hallható többször is. Ez a zenei motívum mindhárom főszereplő alakjához kapcsolódik, de mindegyikük esetében más részlet dominál: a Jónál a fuvola, a Rossznál az okarína, a Csúfnál az emberi hangok. A filmzenealbum több mint egy évig szerepelt az amerikai toplistán, a Billboard poplistáján a negyedik helyig jutott, a fekete zenék rangsorában a tizedik lett. (Hogy mely okból került a fekete zenék listájára is, azt jelen sorok írója el se tudja képzelni.) A Volt egyszer egy vadnyugat (1968) zenéje ugyanígy előre készült. Morricone mindegyik főszereplő számára külön témát komponált, és ahogy a figurák kapcsolatba kerültek egymással, úgy ezek a zenei témák is keveredtek. Jill témája készült el legelőször. 


A bevezető jelenet zenéjéhez Morricone felerősített természetes hangokat használt. Az ötletet John Cage egyik természetes hangokra épülő koncertje adta, ahol például fémlétra segítségével állítottak elő különböző hangokat. Morricone a Volt egyszer egy vadnyugat nyitójelenetéhez különféle természetes hangokat variált: nyikorgó szélkerék, zümmögő légy, kattogó telegráf, csöpögő víz, csikorogva érkező vonat. Ezzel nemcsak a jelenet hangulatának megteremtéséhez járult hozzá, hanem a feszültség növeléséhez is. A Volt egyszer egy Amerika (1984) egyik tételét, Deborah témáját Morricone valójában egy 1970-es filmhez írta, de ahhoz nem fogadták el. Eleinte Leone is vonakodott, mert szerinte a melódia túlságosan is hasonlít a Volt egyszer egy vadnyugat fő zenei témájához, de végül beadta a derekát. Noha a filmben elhangzanak nem Morricone által írt tételek is, általános vélekedés szerint az egyik legjobb filmzenéjéről van szó. Komoly esélye lett volna érte az Oscarért, technikai okokból azonban kizárták a versenyből, mert az amerikai változat főcímén a producerek elfelejtették feltüntetni a nevét. Mindazonáltal Fáy Miklós zenekritikus így értékelte Morricone teljesítményét: „A film egy osztályzattal jobb és két fokkal kevésbé unalmas lehetne valami frissebb, eredetibb, lendületesebb zenével.” No comment.


Morricone és Pasolini 
1966-ban kezdődött Morricone és Pasolini gyümölcsöző együttműködése a Madarak és madárkák című filmmel. Pasolinitől származott az a szellemes és eredeti ötlet, hogy a nyitó és a befejező főcím dalban is elhangozzék: ehhez ő írta a szöveget, eléneklésére pedig a korszak népszerű énekesét, Domenico Modugnót kérte fel. A bő kétperces zenei bevezető bővelkedik ironikus és önironikus elemekben: a madárfütty például a filmcímre utal, Morricone neve után rövid kacaj csendül fel stb. A hangszerelés néhol tréfásan idézi Morricone spagettiwesternekhez írt muzsikáját. A teljes filmzenéhez a szerző két részletet vett át Mozart A varázsfuvola című operájából, Togliatti temetésének jelenetében pedig a népszerű olasz partizándal, a Fischia il vento dallama ismerhető fel, amely egyébként a közismert orosz népdal, a Katyusa egyfajta variációja. Morricone és Pasolini együttműködésének csúcspontját a Teoréma (1968) jelentette, amelyben Mozart-művek is megszólalnak, mindenekelőtt a Requiem. A Morricone által komponált önálló filmzenében olyan tételek találhatók, mint a beat hatását tükröző Fruscio di foglie Verdi, a fúvós hangszerre épülő L'ultima corrida, a gitárcentrikus Beat No. 3, vagy éppen a szinte már kakofonikus főcímzene és a Frammenti. Másfajta szakmai kihívást jelentett Az Élet trilógiája, és főleg annak első két része, a Dekameron (1971) és a Canterbury mesék (1972), mivel lényegében nincs önálló kísérőzenéjük, hanem korabeli dalok hangzanak el bennük.


A Dekameron javarészt Nápolyban játszódik, ezért a kísérőzenét is nápolyi dalokból válogatta a rendező és a zeneszerző. Ezek egyike, a Fenesta ca lucive a Canterbury mesék elején is elhangzik, a zene segítségével is kapcsolatot teremtve a két rokon alkotás között. A Canterbury mesék valóságos kincsesbánya a klasszikus angol folkzene iránt érdeklődőknek, ámbár a kiválasztott népdalokkal és liturgikus énekekkel az alkotók nem törekedtek a maximális korhűségre, inkább a köznép mentalitását és az angol vidék hangulatát próbálták visszaadni. Néhány zenei motívumot Morricone komponált – például Alison témáját –, melyeket zenekara korabeli hangszereken játszott el. Zenei szempontból is valamelyest kakukktojásnak számít a trilógiában Az Ezeregyéjszaka virágai (1974), amelyhez Morricone önálló kísérőzenét írt. Érdekes módon nem a két főszereplőnek, Zumurrudnak és Nuredinnek van külön zenei témája, hanem Dunja hercegnőnek, Azizának és a démonnak. Ezek a zenei témák vissza-visszatérnek és variálódnak. A női szereplők szinte éteri alakjához a pengetős hangszerek (hárfa és lant) kapcsolódnak, míg a démon figuráját vonós hangszerek hangja kíséri. A Salò, avagy Szodoma 120 napja (1975) „békebeli” főcímzenéje a közhiedelemmel ellentétben nem Morricone, hanem Franco Ansaldo szerzeménye, a Son tanto triste (dalszöveg: Alfredo Bracchi), amelyet Morricone zenekara játszott el vokális kíséret nélkül. Ez a hangulatos muzsika a film elején és végén keretbe zárja és ellenpontozza azokat a szörnyűségeket, melyeket két Chopin-prelűd és Orff Carmina Buranájának részletei festenek alá. A Morricone neve alatt később megjelent Addio a Pier Paolo Pasolini (Búcsú Pier Paolo Pasolinitől) című instrumentális szerzemény gyakorlatilag ugyanaz, mint a Son tanto triste. Morricone egyébként húsz évvel később vett végső búcsút Pasolinitől, amikor megírta a rendező meggyilkolásának történetét feldolgozó Pasolini: egy olasz bűntény (1995) című film kísérőzenéjét.


Néhány gyöngyszem 
Ennio Morricone az elmúlt évtizedek alatt több mint kétszáz filmzenét írt. Képtelenség lenne akár futólag is megemlékezni mindegyikről, ezért erősen szubjektív alapon csupán azokra térek ki, melyek számomra a legemlékezetesebbek. Salvatore Samperi Grazie, zia (1968) című drámája a magát mozgáskorlátozottnak tettető gazdag fiúról (Lou Castel) és vonzó nagynénjéről (Lisa Gastoni) a maga idejében nagy feltűnést keltett, és egyike a modern olasz filmművészet klasszikusainak. Morricone gunyoros hangvételű kísérőzenéje tökéletesen adja vissza e különös, szadomazochisztikus kapcsolat minden furcsaságát. A Filastrocca vietnamita című betétdalt Sergio Endrigo énekli. Elio Petri Oscar-díjas drámája, a Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében (1970) egy magas beosztású rendőrtisztviselőről (Gian Maria Volonté) szól, aki megöli szeretőjét (Florinda Bolkan), ám beosztottjai a nyilvánvaló bizonyítékok ellenére sem mernek intézkedni vele szemben. A már-már minimalista zene a nem szokványosnak számító hangszerek (például a mandolin, a doromb, a szoprán szaxofon és az elektromos nagybőgő) alkalmazásával és a zenei motívumok ismétlődésével nemcsak feszültséget teremt, hanem a főszereplő zavart lelkivilágát is visszatükrözi. Néhány évvel később Morricone a Tisztes honpolgárok (1975) című bűnügyi dráma számára is hasonló zenét komponált, amely ott leginkább a hősnőre (Jennifer O'Neill) folyamatosan leselkedő veszély zenei előhírnöke volt, melynek ellenpontjaként időnként szicíliai hangulatú dallamok szólalnak meg. 


Máskor is előfordult egyébként, hogy Morricone saját magától kölcsönzött motívumokat. A Volt egyszer egy vadnyugat és a Volt egyszer egy Amerika egy-egy zenei témájának hasonlóságáról már esett szó. Kevesen tudják azonban, hogy Morricone egyik legnépszerűbb filmzenéje, a Belmondo főszereplésével készült A profi (1981) fő témája valójában egy kevésbé közismert dráma, a Jerzy Kawalerowicz rendezésében készült Maddalena (1971) egyik zenei betétje, a Chi mai variációja. Jelen sorok írójának egyik kedvence Morriconétól az a szenvedélyesen romantikus, máskor andalító szépségű zene, amelyet Mauro Bolognini gyönyörűen fotografált filmje, a Metello (1970) számára írt. A sztárokat (Charles Bronson, Telly Savalas, Umberto Orsini) felvonultató Sergio Sollima-film, Az erőszak városa (1970) a Morricone-rajongók egyik nagy kedvence, teljes joggal. Kis túlzással azt is mondhatjuk, a soundtrack sokkal jobb, mint maga a film, mert kiválóan ragadja meg a bűnös nagyvárosok nyomasztó és félelmetes hangulatát.


Ha már a félelem került szóba, érdemes megjegyezni, hogy Pasolini, Leone, Bolognini, Petri, Bertolucci, Cavani, Verneuil és mások mellett Morricone igen gyümölcsöző munkakapcsolatot alakított ki a horrorfilmek olasz specialistájával, Dario Argentóval is. Saját bevallása szerint általában nem szereti a horrorokat, de Argento műveit szívesen megnézi. Egyszer egy olyan filmhez írt zenét, amelynek Argento apja volt a producere. Morricone akkor ismerkedett meg Darióval, és azt mondta, ha a fiatalember valaha rendezésre adná a fejét, szívesen írna neki zenét. Erre később többször is adódott alkalom. Különösen a magyar mozikban is (megkésve) játszott opusz, A kilencfarkú macska (1971) jelentős: ehhez Morricone dodekafonikus (tizenkét fokú technika) zenét komponált, amely nagy szerzői szabadságot biztosított számára, mert ez a módszer csak a hangmagasságot és a hangok egymás közötti viszonyát szabályozza.


Az 1920-as évek Amerikájának nagy szenzációt keltett pere, az úgynevezett Sacco és Vanzetti-ügy a témája Giuliano Montaldo 1971-es filmjének, amelynek Morricone által komponált zenéje különösen a Joan Baez által előadott két betétdal (Here's to You, The Ballad of Sacco and Vanzetti) miatt emlékezetes. Morricone magával ragadóan szép, romantikus zenét írt a vérfertőző szerelemről szóló Addio, fratello crudele (1971) című drámához, amelyet Vittorio Storaro operatőri munkája, valamint Charlotte Rampling, Fabio Testi és Oliver Tobias alakítása fémjelez, a rendező: Giuseppe Patroni Griffi. Elegánsan baljóslatú az a zene, amely a Pokoli trió (1974) morbid cselekményét festi alá: Francis Girod horrorba hajló abszurd botrányfilmje Michel Piccoli, Romy Schneider és Andréa Ferréol főszereplésével készült. Egyik nagy kedvencem az a zene, amelyet Morricone a Félelem a város felett (1975) című olasz–francia krimihez írt. Henri Verneuil filmjét Jean-Paul Belmondóval a főszerepben Magyarországon is sikerrel játszották. Az éjszakai képekkel kísért főcímzene a billentyűs hangszerek monotonul ismétlődő dominanciájával félelmetes eseményeket jelez előre. Külön említést érdemel a Theme de la Fete Forraine című tétel, amelynek fontos dramaturgiai szerep jut: ez a zene szól a háttérben, amikor a sorozatgyilkos újra felhívja a rendőrséget, a szakembereknek pedig – részben a jellegzetes zene segítségével – sikerül megállapítaniuk, honnan telefonálhatott a tettes. 


Nem maradhat említetlenül az a zene sem, amelyet Morricone Bernardo Bertolucci monumentális és erőszakos történelmi eposzához, a Huszadik századhoz (1976) írt. A nyitó tétel, a Romanzo egyetlen hangszerrel indul: fokozatosan bontakozik ki és erősödik meg a dallam, amelyhez egy kórus is csatlakozik. Tulajdonképpen ugyanaz az ötlet érvényesül a hangszerek vonatkozásában, mint amit az énekhangok esetében figyelhettünk meg a Kabaré (1972) című film egyik leghatásosabb jelenetében: a falusi vendéglőben feláll egy Hitlerjugendhez tartozó fiú, és belekezd egy hazafias érzelmű dalba (Tomorrow Belongs to Me), amelyhez egyre többen csatlakoznak; a tisztán csengő dallam egyre erőteljesebbé, ugyanakkor egyre félelmetesebbé is válik. Mellesleg Morricone filmzenéi közül a Huszadik század mindmáig kuriózumnak számít kifogástalan minőségű CD-n, ugyanis még a remaszterizált változat sem tökéletes. 


Az 1980-as évektől napjainkig 
Morricone számára az 1980-as évek nem kezdődtek túl jól. 1983-ban például három kategóriában is jelölték Arany Málna-díjra: egy jelölést A dolog (1982) című John Carpenter-horrorért kapott, kettőt pedig a Pillangó (1982) című erotikus drámáért (legrosszabb filmzene, legrosszabb filmdal). Kétségtelen, hogy nem ezek a filmzenék pályafutása ékkövei, mindazonáltal valószínű, hogy a jelölések főleg a filmek nem túl magas színvonalának köszönhetők. Morricone karrierjének csúcspontját alighanem Roland Joffé A misszió (1986) című drámájához írt zenéje jelenti. Méltatói szerint ez a tökéletes példa arra, hogy a zene milyen sokat tehet egy filmért, és a soundtrack milyen különleges élményt nyújthat a hallgatónak. Az album egyébként hárommillió példányban kelt el, és ezzel minden idők egyik legkelendőbb soundtrackjének számít. Morriconét A misszióért újra Oscar-díjra jelölték, ám alulmaradt Herbie Hancockkal szemben, akit Bertrand Tavernier Jazz Párizsban (1986) című filmjének zenéjéért díjaztak. Hancock Oscarja élénk vitát kavart, mivel a zeneanyag egy része már korábban is létezett, nem kifejezetten Tavernier filmjéhez íródott. Morricone a The Guardiannek adott 2001-es interjújában arról is beszélt, hogy annak idején neki kellett volna nyernie A misszióért, amely valóban eredeti filmzene volt, ellentétben Hancockéval, aki javarészt korábbi szerzeményeket hangszerelt újjá. 2012-ben negyven rangos filmzeneszerző állította össze azt az all time soundtrack-toplistát, amelynek élére Morricone került A misszióval.


1987-ben Morricone Új-Hollywood egyik legjelesebb alkotójával, Brian De Palmával kezdett dolgozni. Első közös munkájuk a látványos gengsztereposz, az Aki legyőzte Al Caponét volt, amelyet Kevin Costner, Sean Connery, Robert De Niro, Andy Garcia és Charles Martin Smith neve is fémjelez. A fentebb már említett 2001-es interjúban a zeneszerző kijelentette, hogy öröm volt együtt dolgozni De Palmával, aki tiszteli a zenét és a zeneszerzőket. Mindazonáltal nem volt zökkenőmentes a közös munka, mert a rendező akart egy olyan tételt is, amelyet Morricone nem szívesen írt meg: egy győzedelmes hangzású zenét a rendőrségnek. Kilenc különböző változatot írt a témára, és De Palma természetesen azt választotta, amelyik a komponista szerint a leggyengébb volt. Morricone utólag belátta, hogy a jelenethez viszont tényleg az illett a legjobban. Két évvel később fordult a kocka, amikor A háború áldozatai (1989) című vietnami témájú drámán dolgoztak. De Palma állítólag előzetesen kikötötte, hogy egyvalamiről hallani sem akar: pánsípról. Ehhez képest Morricone éppen hogy pánsípra építette fel a fő zenei témát, és most a rendezőn volt a sor, hogy belássa, ehhez a filmhez az a zene passzol a leginkább. A két művész bő tíz év után dolgozott újra együtt és mindmáig utoljára: a Mars mentőakció (2000) a direktor fáradt kései munkái között is a gyengébbek közé tartozik. 


Roman Polanski egyik legjobb filmje, a Párizsban játszódó Őrület (1988) eredeti kísérőzenéjét szintén Morricone komponálta, ámbár a filmben más szerzemények is elhangzanak, például Grace Jones örökzöldje, az I've Seen That Face Before (Libertango). Ugyanebben az évben kezdődött Morricone gyümölcsöző alkotói együttműködése Giuseppe Tornatoréval. Közös munkájuk csúcspontjának Az óceánjáró zongorista legendáját (1998) tekinthetjük, amely olyasfajta kihívást jelentett a zeneszerző számára, mint korábban A misszió: a zenét a cselekmény szerves részévé kellett tenni. Ezt a feladatot bravúrosan oldotta meg, hiszen Tornatore érzelemgazdag alkotása valószínűleg nem lenne ennyire hatásos Morricone zenéje nélkül. A fő zenei motívum többször visszatér, de mindig más formában: néha könnyedebben, máskor egyenesen vészjóslóan. A Playing Love című tétel – Cicci Santucci trombitajátékával – a legszebb szerelmi témák közé tartozik. A hírek szerint Tornatore 2013-ban Sergio Leone meg nem valósult filmterve, a Sztálingrád forgatására készül. Hogy Morricone számára ez is izgalmas kihívást jelent majd, azt Leone eredeti elképzelései alapján is sejthetjük, hiszen a rendező nagy szerepet szánt zene és kép kölcsönhatásának. (Leone elképzeléseiről lásd bővebben Tonino Delli Colli életrajzát ebben a blogban.) 


Morricone gazdag filmográfiájában két magyar filmet is találunk: 1992-ben Gyarmathy Lívia A csalás gyönyöre című filmdrámájához írt zenét, 2005-ben pedig Koltai Lajos Sorstalanság című alkotása számára komponált. Koltai előzetesen így nyilatkozott az elképzeléseiről: „Nagyon bízom abban, hogy Morricone előre megírja nekünk a zenét, amit aztán úgy szeretnék használni, ahogyan a Malenában. [Tornatore filmjének Koltai volt az operatőrje, akit ezért a munkájáért Oscar-díjra jelöltek.] Zenére gondolkodva csinálni a filmet, mely a kameramozgást is meghatározza. De olvastam egyszer valahol, hogy a holokauszt egyetlen beszélhető nyelve a csend. És ez nagyon szép, mert így van. Úgyhogy sokat leszünk csendben is. Azt mondta egyszer [Kertész] Imre, hogy az a baj a holokausztábrázolásokkal, hogy válaszolnak a kérdésekre. Pedig nem szabadna válaszolniuk. Az lenne jó, ha egy állandó vizuális repülésben maradnánk, miközben ott lennénk a lélek sarkában.” 

(Morricone terjedelmes filmográfiájának végén csatoltan meghallgatható néhány a legismertebb filmzenéi közül.)


FILMOGRÁFIA
2014–2006 

* 2014: The Canterville Ghost (előkészületben) 
* 2013: L'enfant du Sahara 
* 2013: La migliore offerta 
* 2012: Der Fall der vier Fliegen (dokumentumfilm) 
* 2012: Paolo Borsellino – I 57 giorni (tévéfilm) 
* 2012: Sabato, domenica e lunedì (tévéfilm) 
* 2011: April Fools' Day (rövidfilm) 
* 2011: Questi fantasmi (tévéfilm) 
* 2011: Napoli milionaria (tévéfilm) 
* 2011: Come un delfino (tévéfilm) 
* 2011: Love Story 
* 2011: Unexpected Hero 
* 2011: Labyrinth (rövidfilm) 
* 2010: Filumena Marturano (tévéfilm) 
* 2010: Angelus Hiroshimae 
* 2010: The Greatness (rövidfilm) 
* 2009: Mi ricordo Anna Frank (tévéfilm) 
* 2009: The Ear (rövidfilm) 
* 2009: Baaria 
* 2009: An Indian Named Joe (dokumentumfilm) 
* 2009: Quatraro mysteriet (tévés dokumentumfilm-sorozat) 
* 2009: A Greek Western Tragedy (dokumentumfilm)
* 2009: Pane e libertà (tévéfilm) 
* 2008: A History of Dollars (dokumentumfilm) 
* 2008: Résolution 819 (tévéfilm) 
* 2008: I demoni di San Pietroburgo 
* 2007: Ultrasordine (rövidfilm) 
* 2007: L'ultimo dei Corleonesi (tévéfilm) 
* 2007: The Weatherman (rövidfilm) 
* 2006: Az ismeretlen (La sconosciuta) 
* 2006: Giovanni Falcone, l'uomo che sfidò Cosa Nostra (tévéfilm)
* 2006: Bosszúszomj (A Crime) 
* 2006: La provinciale (tévéfilm) 
* 2006: Play the Game (rövidfilm) 
* 2006: Karol – 2. A pápa, aki ember maradt (Karol, un Papa rimasto uomo) (tévéfilm) 
* 2006: Gino Bartali, az acélember (Gino Bartali – L'intramontabile) (tévéfilm) 
* 2006: Adolfo Celi, un uomo per due culture (dokumentumfilm)


2005–2000 
* 2005: Lucia (tévéfilm) 
* 2005: És mosolyogva végzett vele (E ridendo l'uccise) 
* 2005: Karol – Az ember, aki pápa lett (Karol, un uomo diventato Papa) (tévéfilm) 
* 2005: Cefalonia (tévéfilm) 
* 2005: Sorstalanság 
* 2005: Il cuore nel pozzo (tévéfilm) 
* 2004: Guardiani delle nuvole 
* 2004: Suburban Symphony (rövidfilm) 
* 2004: Tragic Laughter (rövidfilm) 
* 2004: Ultimo 3 – L'infiltrato (tévéfilm) 
* 2004: 72 metra 
* 2003: A szívnek lehet parancsolni (Al cuore si comanda)
* 2003: Ics (tévéfilm) 
* 2003: Trick Saddle (rövidfilm) 
* 2003: Alla fine della notte 
* 2003: Maria Goretti (tévéfilm) 
* 2003: Musashi (tévésorozat) 
* 2003: La luz prodigiosa 
* 2003: A jó pápa – XXIII. János (Il papa buono) (tévéfilm) 
* 2003: Arena concerto: la musica per il cinema (videofilm) 
* 2002: L'ultimo pistolero (rövidfilm) 
* 2002: Il diario di Matilde Manzoni
* 2002: Ripley és a maffiózók (Ripley’s Game) 
* 2002: I sogni nel mirino (dokumentumfilm) 
* 2002: Un difetto di famiglia (tévéfilm) 
* 2002: Carlo Giuliani, ragazzo (dokumentumfilm) 
* 2002: Érzelem ’45 / Fekete angyal (Senso '45) 
* 2002: Threnody (rövidfilm) 
* 2002: Perlasca – Egy igaz ember története (Perlasca: Un eroe italiano) (tévéfilm) 
* 2002: Alejo y Valentina (tévésorozat) 
* 2001: Aida degli alberi 
* 2001: Un altro mondo è possibile (dokumentumfilm) 
* 2001: La ragion pura 
* 2001: A polip – 10. évad (La piovra 10) (tévéfilm) 
* 2000: Malèna 
* 2000: Vatel 
* 2000: Mars mentőakció (Mission to Mars) 
* 2000: Fordított kánon (Canone inverso – Making Love) 
* 2000: Padre Pio – Tra cielo e terra (tévéfilm)


1999–1995 
* 1999: Eszter, Perzsia királynője (Esther) (tévésorozat)
* 1999: Nanà (tévéfilm) 
* 1999: Ultimo 2 – La sfida (tévéfilm) 
* 1998: Az operaház fantomja (Il fantasma dell'opera) 
* 1998: Az óceánjáró zongorista legendája (La leggenda del pianista sull'oceano) 
* 1998: A felégetett ház (La casa bruciata) (tévéfilm) 
* 1998: Nyomd a sódert! (Bulworth) 
* 1998: A sivatag kincse (I guardiani del cielo) (tévéfilm) 
* 1998: Ultimo (tévéfilm) 
* 1997: Il quarto re (tévéfilm) 
* 1997: Salamon, a zsidók királya (Solomon) (tévéfilm) 
* 1997: Lolita 
* 1997: Halálkanyar (U Turn) 
* 1997: Dühvel és szerelemmel (Con rabbia e con amore) 
* 1997: Nostromo (tévésorozat) 
* 1997: Cartoni animati 
* 1997: Naissance des stéréoscopages 
* 1997: In fondo al cuore (tévéfilm) 
* 1996: Aventuras en Shanghai 4 (rövidfilm) (csak a vége főcím) 
* 1996: Sámson és Delila (Samson and Delilah) (tévéfilm) 
* 1996: A farkas (La lupa) 
* 1996: Háromkirályok (I Magi randagi) 
* 1996: Ninfa plebea 
* 1996: Vite strozzate 
* 1996: A Stendhal-szindróma (La Sindrome di Stendhal) 
* 1995: A csillagos ember (L’uomo delle stelle) 
* 1995: Pasolini: egy olasz bűntény (Pasolini, un delitto italiano)
* 1995: Il barone (tévésorozat) 
* 1995: The Night and the Moment 
* 1995: József (Joseph) (tévéfilm) 
* 1995: Állítja Pereira (Sostiene Pereira) 
* 1995: A polip – 7. évad (La piovra 7 – Indagine sulla morte del commissario Cattani) (tévésorozat) 
* 1995: Lo schermo a tre punte (videós dokumentumfilm) 
* 1995: Roma Imago Urbis: Parte VI – Le gesta (dokumentumfilm)
* 1995: Ennio Morricone (tévés dokumentumfilm) 
* 1995: L'uomo proiettile 


1994–1990 
* 1994: Jákob (Jacob: A TNT Bible Story) (tévéfilm) 
* 1994: Zaklatás (Disclosure) 
* 1994: A sors útjai (Love Affair) 
* 1994: A Biblia – A teremtés és a vízözön (Genesi: La creazione e il diluvio) 
* 1994: Farkas (Wolf) 
* 1994: Roma Imago Urbis: Parte V – I volti (dokumentumfilm)
* 1994: Roma Imago Urbis: Parte III – Gli acquedotti (dokumentumfilm) 
* 1994: Roma Imago Urbis: Parte II – L'immortalità (dokumentumfilm) 
* 1994: Roma Imago Urbis: Parte I – Il mito (dokumentumfilm)
* 1994: Puszta formalitás (Una pura formalità) 
* 1993: Ábrahám (Abraham) (tévéfilm)
* 1993: Célkeresztben (In the Line of Fire) 
* 1993: Védőkíséret (La scorta) 
* 1993: Jónás, aki a cethal gyomrában élt (Jona che visse nella balena) 
* 1993: Il lungo silenzio 
* 1993: Missus (tévéfilm) 
* 1993: Estasi 
* 1993: Piazza di Spagna (tévésorozat) 
* 1992: Ilona und Kurti 
* 1992: A csalás gyönyöre 
* 1992: Örömváros (La cite de la joie / City of Joy) 
* 1992: A sivatag hercege (Beyond Justice) 
* 1992: A polip – 6. évad (La piovra 6 – L'ultimo segreto) (tévésorozat) 
* 1992: Una storia italiana (tévéfilm) 
* 1991: Bugsy 
* 1991: A lóvé (La thune) 
* 1991: La domenica specialmente 
* 1991: A szerelem tiltott ösvényei (La villa del venerdi) 
* 1991: Money 
* 1991: Maktub – A sivatag törvénye (Il principe del deserto) (tévésorozat) 
* 1990: Hamlet 
* 1990: A polip – 5. évad (La piovra 5 – Il cuore del problema) (tévésorozat) 
* 1990: Cacciatori di navi (tévéfilm) 
* 1990: A pokol konyhája (Hell’s Kitchen) 
* 1990: Tracce di vita amorosa 
* 1990: Mindenki jól van (Stanno tutti bene) 
* 1990: A nagy ember (The Big Man) 
* 1990: A terror útja: Az Achille Lauro-ügy (Voyage of Terror: The Achille Lauro Affair) (tévéfilm) 
* 1990: Az agglegény (Mio caro dottor Gräsler) 
* 1990: Tre colonne in cronaca 
* 1990: Tisztességes gyilkosok (Dimenticare Palermo) 
* 1990: The Endless Game (tévéfilm) 
* 1990: Kötözz meg és ölelj! (Átame!) 
* 1990: Ennio Morricone: la musica negli occhi (dokumentumfilm)


1989–1985 
* 1989: I promessi sposi (tévésorozat) 
* 1989: Fat Man és Little Boy (Fat Man és Little Boy)
* 1989: Tempo di uccidere 
* 1989: A háború áldozatai (Casualties of War) 
* 1989: A polip – 4. évad (La piovra 4) (tévésorozat) 
* 1989: 12 olasz város – 12 olasz filmrendező (12 registi per 12 cittá) (dokumentumfilm) (a Firenze és az Udine című epizód) 
* 1988: Cinema Paradiso 
* 1988: C.A.T. Squad: Python Wolf (tévéfilm) 
* 1988: A Time of Destiny 
* 1988: Őrület (Frantic) 
* 1988: A sivatag kincse (I Guardiani del cielo) (tévésorozat) 
* 1988: Gli angeli del potere (tévéfilm) 
* 1988: Camillo Castiglioni oder die Moral der Haifische (tévéfilm)
* 1988: A közönyösök (Gli indifferenti) (tévéfilm) 
* 1988: Il cuore di mamma 
* 1987: Sátáni megszállottság (Rampage) 
* 1987: Quartiere 
* 1987: Gli occhiali d'oro 
* 1987: Aki legyőzte Al Caponét (The Untouchables) 
* 1987: A polip – 3. évad (La piovra 3) (tévésorozat) 
* 1987: Il giorno prima 
* 1987: Búcsú Moszkvától (Mosca addio) 
* 1986: Antiterrorista csoport (C.A.T. Squad) (tévéfilm) 
* 1986: A misszió (The Mission) 
* 1986: A velencei nő (La venexiana) 
* 1986: A polip – 2. évad (La piovra 2) (tévésorozat) 
* 1985: Őrült nők ketrece 3. – Az esküvő (La cage aux folles 3 – 'Elles' se marient) 
* 1985: Bűnvadászok (Il pentito) 
* 1985: La gabbia 
* 1985: Via Mala (tévésorozat) 
* 1985: Vörös Szonja (Red Sonja) 
* 1985: Wer war Edgar Allan? (tévéfilm)


1984–1980 
* 1984: Die Försterbuben (tévéfilm) 
* 1984: Geheimcode: Wildgänse (nem szerepel a stáblistán) 
* 1984: Les voleurs de la nuit 
* 1984: Volt egyszer egy Amerika (Once Upon a Time in America)
* 1983: Szahara (Sahara) 
* 1983: Pelota (dokumentumfilm) 
* 1983: A kívülálló (Le marginal) 
* 1983: A kulcs (La chiave) 
* 1983: Hundra 
* 1983: Nana 
* 1983: Rendőrgyilkos (Copkiller) 
* 1983: Bíbor és fekete (The Scarlet and the Black) (tévéfilm) 
* 1983: A négy korona kincse (El tesoro de las cuatro coronas) 
* 1983: Öt láda aranyrög (Le ruffian) 
* 1983: Tre donne (rövidfilm) 
* 1982–1983: Marco Polo (tévésorozat) 
* 1982: Maja Plisetskaja (dokumentumfilm) 
* 1982: Blood Link 
* 1982: A fehér kutya (White Dog) 
* 1982: A dolog (The Thing) 
* 1982: Pillangó (Butterfly) 
* 1982: Spion, ébresztő! (Espion, lève-toi) 
* 1982: Vampirismus (tévéfilm) 
* 1982: Porca vacca 
* 1981: Uomini e no
* 1981: A profi (Le professionnel) 
* 1981: Egy nevetséges ember tragédiája (La tragedia di un uomo ridicolo) 
* 1981: Ez igen! (So Fine) 
* 1981: La disubbidienza 
* 1981: Aranyeső Yuccában (Occhio alla penna) 
* 1981: A kaméliás hölgy igaz története (La storia vera della signora dalle camelie) 
* 1981: Bianco, rosso e Verdone 
* 1981: Il pianeta azzurro (dokumentumfilm) 
* 1980: Őrült nők ketrece 2. – Kémek a lokálban (La cage aux folles II) 
* 1980: A bankárnő (La banquière) 
* 1980: Il bandito dagli occhi azzurri 
* 1980: L'oeil pervers 
* 1980: Rémségek szigete (The Island) 
* 1980: Nouvelles rencontres
* 1980: Stark System 
* 1980: Orient-Express (tévésorozat) 
* 1980: A lator (Il ladrone) 
* 1980: Un sacco bello 
* 1980: Windows 
* 1980: M. C. Escher fantasztikus világa (The Fantastic World of M. C. Escher) (dokumentumfilm) 
* 1980: Si salvi chi vuole 


1979–1977 
* 1979: I, mint Ikarusz (I... comme Icare) 
* 1979: Operación Ogro 
* 1979: Il prato 
* 1979: A Hold (La luna) 
* 1979: Vérvonal (Bloodline) 
* 1979: Utazás Anitával (Viaggio con Anita) 
* 1979: A humanoid (L'umanoide)
* 1979: A játékszer (Il giocattolo) 
* 1979: Ártatlan hazugságok (Bugie bianche) 
* 1979: Dedicato al mare Egeo 
* 1979: Buone notizie 
* 1978: Hová mész nyaralni? (Dove vai in vacanza?) (a Sarò tutta per te című epizód) 
* 1978: L'immoralità 
* 1978: Őrült nők ketrece (La cage aux folles) 
* 1978: Maradj meg ilyennek (Così come sei) 
* 1978: Mennyei napok (Days of Heaven) 
* 1978: Pedro Páramo 
* 1978: An Englishman's Castle (tévésorozat) 
* 1978: Noi lazzaroni (tévésorozat) 
* 1978: Luxusbordély Párizsban (One, Two, Two: 122, rue de Provence) 
* 1978: Egy eladott élet (Una vita venduta) 
* 1978: Il prigioniero (tévéfilm) 
* 1978: XI FIFA World Cup 1978 (tévésorozat) 
* 1978: Invito allo sport (tévésorozat) 
* 1978: Le mani sporche (tévéfilm) 
* 1978: Forza Italia! (dokumentumfilm) 
* 1978: Corleone 
* 1977: A macska rejtélyes halála (Il gatto) 
* 1977: Holocaust 2000 
* 1977: Autostop rosso sangue
* 1977: A rém (Il mostro) 
* 1977: A vasprefektus (Il prefetto di ferro) 
* 1977: A gyilkos bálna (Orca) 
* 1977: Ördögűző 2. (Exorcist II: The Heretic) 
* 1977: Le Ricain 
* 1977: René, a kutya (René la canne) 
* 1977: Stato interessante 


1976–1975
* 1976: A tatárpuszta (Il deserto dei tartari) 
* 1976: A Ferramonti-örökség (L'eredità Ferramonti) 
* 1976: L'agnese va a morire 
* 1976: Huszadik század (Novecento)
* 1976: Todo modo 
* 1976: San Babila egy napja (San Babila ore 20 un delitto inutile)
* 1976: Ariel Limon (dokumentumfilm) 
* 1976: L'arriviste 
* 1976: Drammi gotichi (tévéfilm) 
* 1976: Per amore 
* 1975: A vasárnapi nő (La donna della domenica) 
* 1975: Nézd a bohócot! (Attenti al buffone) 
* 1975: Egy zseni, két haver, egy balek (Un genio, due compari, un pollo) 
* 1975: Salò, avagy Szodoma 120 napja (Salò o le 120 giornate di Sodoma) 
* 1975: Az emberi tényező (The 'Human' Factor) 
* 1975: Tisztes honpolgárok (Gente di rispetto) 
* 1975: Labbra di lurido blu 
* 1975: Antik lépcsőkön (Per le antiche scale) 
* 1975: Isteni teremtmény (Divina creatura) 
* 1975: A bíró és a hóhér (Der Richter und sein Henker) 
* 1975: Leonor 
* 1975: Alfa holdbázis (Space: 1999) (tévésorozat) 
* 1975: A harmadik sorozat (La faille) 
* 1975: Félelem a város felett (Peur sur le ville) 
* 1975: L'ultimo treno della notte 
* 1975: Storie di vita e malavita – Racket della prostituzione minorile 
* 1975: Libera, szerelmem (Libera, amore mio…) 
* 1975: Les deux saisons de la vie 
* 1975: Macchie solari 
* 1975: Macao (dokumentumfilm) 
* 1975: A Escola Aberta (dokumentumfilm) 


1974–1972 
* 1974: Mózes, a törvényhozó (Moses the Lawgiver) (tévésorozat)
* 1974: Antikrisztus (L'anticristo) 
* 1974: Le secret 
* 1974: Fatti di gente perbene 
* 1974: Allonsanfàn 
* 1974: Milánó gyűlöli, de a rendőrség képtelen tüzelni (Milano odia: la polizia non può sparare) 
* 1974: La cugina 
* 1974: Pokoli trió (Le trio infernal) 
* 1974: Az Ezeregyéjszaka virágai (Il fiore delle mille e una notte)
* 1974: Sesso in confessionale (dokumentumfilm) 
* 1974: Mussolini végnapjai (Mussolini: ultimo atto) 
* 1974: Spasmo 
* 1974: L'ultimo uomo di Sara 
* 1974: De dief (tévéfilm) 
* 1974: Il sorriso del grande tentatore 
* 1973: Nevem: Senki (Il mio nome è Nessuno) 
* 1973: Giordano Bruno 
* 1973: Ci risiamo, vero Provvidenza? 
* 1973: Vaarwel 
* 1973: Megtorlás / Mészárlás Rómában (Rappresaglia) 
* 1973: Revolver 
* 1973: La proprietà non è più un furto 
* 1973: A kígyó (Le serpent) 
* 1973: Crescete e moltiplicatevi 
* 1973: Sepolta viva 
* 1973: Quando l'amore è sensualità 
* 1972–1974: Io e... (tévés dokumentumfilm-sorozat) 
* 1972: Che c'entriamo noi con la rivoluzione? 
* 1972: Magányos Clint visszatér (Il ritorno di Clint il solitario)
* 1972: Kettős bűntény Hamburgban (Un uomo da rispettare) 
* 1972: I figli chiedono perché 
* 1972: La cosa buffa 
* 1972: La vita, a volte, è molto dura, vero Provvidenza? 
* 1972: Nessuno deve sapere (tévésorozat) 
* 1972: Tedd a szörnyet a címlapra! (Sbatti il mostro in prima pagina) 
* 1972: A merénylők (L’attentat) 
* 1972: Kékszakáll (Bluebeard) 
* 1972: La banda J. S.: Cronaca criminale del Far West 
* 1972: Forza 'G' 
* 1972: A Mester és Margarita (Il maestro e Margherita) 
* 1972: Canterbury mesék (I racconti di Canterbury) (Mº Ennio Morricone néven szerepel a stáblistán) 
* 1972: Il diavolo nel cervello 
* 1972: Mi történt Solange-zsal? (Cosa avete fatto a Solange?) 
* 1972: Quando le donne persero la coda 
* 1972: Questa specie d'amore 
* 1972: Az ötödik hatalom (La violenza: Quinto potere) 
* 1972: A körfűrészes gyilkos (Mio caro assassino) 
* 1972: I nicotera (tévésorozat) 
* 1972: Lui per lei 
* 1972: Egy szerelem, amiért érdemes meghalni (D'amore si muore)
* 1972: L'uomo e la magia (tévés dokumentumfilm)
* 1972: Quando la preda è l'uomo 
* 1972: Gyilkossági eljárás egy diák ügyében (Imputazione di omicidio per uno studente) 
* 1972: Fiorina la vacca 
* 1972: Chi l'ha vista morire? 
* 1972: Ha dolgozni szeretnék, mit tegyek? (Anche se volessi lavorare, che faccio?)


1971–1970
* 1971: Róma, 1870 (1870) 
* 1971: Kötél és arany (¡Viva la muerte... tua!) 
* 1971: Négy légy a szürke bársonyon (4 mosche di velluto grigio)
* 1971: Maddalena 
* 1971: Óceán (Oceano) (dokumentumfilm)
* 1971: Üvegbabák rövid éjszakája (La corta notte delle bambole di vetro) 
* 1971: A betörés (Le casse) 
* 1971: A vizsgálat lezárult, felejtse el (L'istruttoria è chiusa: dimentichi) 
* 1971: Egy marék dinamit (Giù la testa) 
* 1971: Tre donne (tévésorozat) 
* 1971: Addio fratello crudele 
* 1971: A munkásosztály a paradicsomba megy (La classe operaia va in paradiso) 
* 1971: Látszólag ok nélkül (Sans mobile apparent) 
* 1971: Az ítélet napja (Il giorno del giudizio) 
* 1971: A Kos fekete napja (Giornata nera per l'ariete) 
* 1971: La tarantola dal ventre nero 
* 1971: Dekameron (Il Decameron) (Mº Ennio Morricone néven szerepel a stáblistán) 
* 1971: Hideglelős rettegés (Gli occhi freddi della paura) 
* 1971: Veruschka 
* 1971: Sacco és Vanzetti (Sacco e Vanzetti) 
* 1971: Egy gyík a nő bőrében (Una lucertola con la pelle di donna)
* 1971: A kilencfarkú macska (Il gatto a nove code) 
* 1971: Tre nel mille
* 1971: Incontro 
* 1970: La califfa 
* 1970: Egy kincskereső Mexikóban (Vamos a matar, compañeros)
* 1970: Kukkoló (Giochi particolari) 
* 1970: Le foto proibite di una signora per bene 
* 1970: Amikor a nőknek még farkuk volt / Amikor az asszonyoknak farkuk volt (Quando le donne avevano la coda)
* 1970: Kannibálok (I cannibali) 
* 1970: Az erőszak városa (Città violenta) 
* 1970: Darázsfészek (Hornet’s Nest) 
* 1970: Vesztesek és győztesek (Dio è con noi) 
* 1970: Metello 
* 1970: A legszebb asszony (La moglie più bella) 
* 1970: Kristálytollú madár (L'uccello dalle piume di cristallo)
* 1970: Két öszvér Sara nővérnek (Two Mules for Sister Sara) 
* 1970: Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto) 
* 1970: Giovanni ed Elviruccia (tévésorozat) 
* 1970: Öljétek és süssétek meg a kövér bárányt! (Uccidete il vitello grasso e arrostitelo) 


1969–1968 
* 1969: A jégsziget foglyai (Красная палатка) (nemzetközi változat) 
* 1969: Tűz! – Queimada lázadói (Queimada) 
* 1969: Zenabel 
* 1969: A szicíliaiak klánja (Le clan des Siciliens)
* 1969: Egy rövid évszak (Una breve stagione) 
* 1969: Senza sapere niente di lei 
* 1969: Érzékek évszaka (La stagione dei sensi) 
* 1969: Ötszemélyes hadsereg (Un esercito di 5 uomini) 
* 1969: Sai cosa faceva Stalin alle donne? 
* 1969: H2S 
* 1969: Bocsánat, szeretkezzünk! (Scusi, facciamo l'amore?) 
* 1969: Gyönyörű november / Az a csodálatos november (Un bellissimo novembre) 
* 1969: Metti, una sera a cena 
* 1969: Sérthetetlenek (Gli intoccabili) 
* 1969: A monzai apáca (La monaca di Monza) 
* 1969: L'alibi 
* 1969: Tepepa, a hős bitang (Tepepa) 
* 1969: Anyai szív (Cuore di mamma) 
* 1969: Fräulein Doktor 
* 1969: Giotto 
* 1969: Vergogna schifosi 
* 1969: La donna invisibile 
* 1969: L'assoluto naturale 
* 1968: Volt egyszer egy vadnyugat (C'era una volta il West) 
* 1968: Roma come Chicago 
* 1968: A halál csöndje (Il grande silenzio) 
* 1968: Egy nyugodt vidéki helyecske (Un tranquillo posto di campagna) 
* 1968: Nem mindennapi pár (Ruba al prossimo tuo) 
* 1968: Partner 
* 1968: El magnífico Tony Carrera 
* 1968: Galileo Galilei 
* 1968: Teoréma (Teorema) 
* 1968: Tetőnk a csillagos ég (...e per tetto un cielo di stelle) 
* 1968: A zsoldos (Il mercenario) 
* 1968: Corri uomo corri (nem szerepel a stáblistán) 
* 1968: Jegyzetek egy Indiáról szóló filmhez (Appunti per un film sull'India) (dokumentumfilm) 
* 1968: Comandamenti per un gangster 
* 1968: Harc San Sebastianért (La bataille de San Sebastian)
* 1968: Kitörési kísérlet (Escalation) 
* 1968: Diabolik 
* 1968: Italia vista dal cielo (dokumentumfilm) 
* 1968: Eat It 
* 1968: Grazie, zia 
* 1968: Ecce Homo 


1967–1966 
* 1967: Arabella 
* 1967: Sugar Colt (nem szerepel a stáblistán) 
* 1967: Faccia a faccia 
* 1967: A lány és a tábornok (La ragazza e il generale) 
* 1967: Destino: Estambul 68 
* 1967: Hárem (L'harem) 
* 1967: Ad ogni costo 
* 1967: Kína közel van (La Cina è vicina) 
* 1967: A kalandor (L'avventuriero) 
* 1967: Férfi a férfihoz (Da uomo a uomo) 
* 1967: Páratlan (Matchless) 
* 1967: OK Connery 
* 1967: Sette donne per i MacGregor 
* 1967: I lunghi giorni della vendetta 
* 1967: Boszorkányok (Le streghe) 
* 1967: Dollárfolyó (Un fiume di dollari) (Leo Nichols néven)
* 1967: A kegyetlenek (I crudeli) (Leo Nichols néven)
* 1967: Dalle Ardenne all'inferno 
* 1967: Il giardino delle delizie 
* 1966: A Jó, a Rossz és a Csúf (Il buono, il brutto, il cattivo) 
* 1966: El chuncho, quien sabe? 
* 1966: Számadás (La resa dei conti) 
* 1966: Navajo Joe (Leo Nichols néven) 
* 1966: Per Firenze (tévés dokumentumfilm) 
* 1966: Come imparai ad amare le donne 
* 1966: A Biblia (The Bible: In the Beginning...) (nem szerepel a stáblistán) 
* 1966: Un uomo a metà 
* 1966: Az algíri csata (La battaglia di Algeri) 
* 1966: El Greco 
* 1966: Madarak és madárkák / Madarak és ragadozó madarak (Uccellacci e uccellini) 
* 1966: Az 505-ös ügynök – Haláleset Bejrútban (Agent 505 – Todesfalle Beirut) 
* 1966: Svegliati e uccidi 
* 1966: Sette pistole per i MacGregor 
* 1966: Lo squarciagola (tévéfilm) 
* 1966: La ragazza del bersagliere 
* 1966: Mi vedrai tornare 


1965–1959
* 1965: Pár dollárral többért (Per qualche dollaro in più) 
* 1965: Ringo visszatér (Il ritorno di Ringo) 
* 1965: A kis apácanövendékek (Le monachine) 
* 1965: Ellenfényben (Idoli controluce) 
* 1965: Öklök a zsebben (I pugni in tasca) 
* 1965: Thrilling 
* 1965: Slalom 
* 1965: Altissima pressione 
* 1965: Amanti d'oltretomba 
* 1965: Pisztolyt Ringónak (Una pistola per Ringo) 
* 1965: Menage all'italiana 
* 1965: Ha már nem leszel az enyém (Se non avessi più te)
* 1965: Non son degno di te 
* 1964: Térden állva jövök hozzád (In ginocchio da te) 
* 1964: Le pistole non discutono 
* 1964: Egy maréknyi dollárért (Per un pugno di dollari) (Dan Savio néven) 
* 1964: Két szökés a Sing Singből (I due evasi di Sing Sing) 
* 1964: Tutto è musica 
* 1964: I malamondo (dokumentumfilm) 
* 1964: I marziani hanno dodici mani 
* 1964: Forradalom előtt (Prima della rivoluzione) 
* 1964: A mániákusok (I maniaci) 
* 1964: ...e la donna creò l'uomo 
* 1964: La scoperta dell'America 
* 1963: Siker (Il successo) 
* 1963: Párbaj Texasban (Duello nel Texas) (Dan Savio néven)
* 1963: I basilischi 
* 1963: La voglia matta 
* 1962: Gli italiani e le vacanze (dokumentumfilm) 
* 1962: Motorosok (I motorizzati) 
* 1962: Diciottenni al sole 
* 1962: A sokaság (La cuccagna) 
* 1961: A szövetséges (Il federale) 
* 1959: Morte di un amico (nem szerepel a stáblistán)
* 1915: A kaméliás hölgy (La signora delle camelie) (csak a felújított változathoz:1992)


FONTOSABB DÍJAK
Oscar-díj 
* 2007: Tiszteletbeli Oscar-díj (a filmzene területén végzett nagyszerű és sokoldalú hozzájárulásáért) 

BAFTA-díj 
* 1980: Mennyei napok (Anthony Asquith-díj) 
* 1985: Volt egyszer egy Amerika 
* 1987: A misszió 
* 1988: Aki legyőzte Al Caponét 
* 1991: Cinema Paradiso (megosztva Andrea Morriconéval)

David di Donatello-díj 
* 1988: Gli occhiali d'oro 
* 1989: Cinema Paradiso 
* 1991: Mindenki jól van 
* 1993: Jónás, aki a cethal gyomrában élt 
* 1999: Az óceánjáró zongorista legendája 
* 2000: Fordított kánon 
* 2006: Különdíj az 50. évforduló alkalmából 
* 2007: Az ismeretlen 
* 2010: Baaria 

Ezüst Szalag-díj 
* 1965: Egy maréknyi dollárért 
* 1970: Metti, una sera a cena 
* 1972: Sacco és Vanzetti 
* 1985: Volt egyszer egy Amerika 
* 1988: Aki legyőzte Al Caponét 
* 1999: Az óceánjáró zongorista legendája (különdíj a filmzene megkomponálása érdekében folytatott zenei kutatásokért)
* 2000: Fordított kánon 
* 2001: Malèna 
* 2007: Az ismeretlen 
* 2010: Baaria (megosztott díj a film alkotóival) 

Golden Globe-díj (Egyesült Államok) 
* 1987: A misszió 
* 2000: Az óceánjáró zongorista legendája

Golden Globe-díj (Olaszország) 
* 1993: Il lungo silenzio 

Grammy-díj 
* 1988: Aki legyőzte Al Caponét 

Velencei Nemzetközi Filmfesztivál 
* 1995: Életműdíj (a filmművészet születésének centenáriuma alkalmából)


FONTOSABB JELÖLÉSEK 
Oscar-díj 
* 1979: Mennyei napok
* 1987: A misszió 
* 1988: Aki legyőzte Al Caponét 
* 1992: Bugsy 
* 2001: Malèna 

Arany Málna-díj 
* 1983: Pillangó (legrosszabb filmdal: It's Wrong for Me to Love You) (megosztva Carol Connorsszal) 
* 1983: Pillangó (legrosszabb filmzene) 
* 1983: A dolog (legrosszabb filmzene) 

César-díj 
* 1980: I, mint Ikarusz 
* 1982: A profi 

David di Donatello-díj 
* 1990: Az agglegény 
* 1993: Védőkíséret 
* 1996: A csillagos ember 
* 2001: Malèna 

Ezüst Szalag-díj 
* 2004: A szívnek lehet parancsolni 
* 2008: I demoni di San Pietroburgo 

Golden Globe-díj (Egyesült Államok) 
* 1982: Pillangó (legjobb filmdal: It's Wrong for Me to Love You) (megosztva Carol Connorsszal) 
* 1985: Volt egyszer egy Amerika 
* 1988: Aki legyőzte Al Caponét 
* 1990: A háború áldozatai 
* 1992: Bugsy 
* 2001: Malèna 

Golden Globe-díj (Olaszország) 
* 1993: Jónás, aki a cethal gyomrában élt 
* 1994: Puszta formalitás 
* 2000: Fordított kánon 

Grammy-díj 
* 1995: Farkas 
* 1997: A csillagos ember 
* 1999: Nyomd a sódert! 


PASOLINI-VIDEÓK 

Madarak és madárkák (Ének: Domenico Modugno)









SERGIO LEONE-VIDEÓK 






Volt egyszer egy vadnyugat – Main Theme (csak zene!)





EGYÉB VIDEÓK

Párbaj Texasban (csak zene!)

Pisztolyt Ringónak (csak zene!)




Metello (csak zene!)

Az erőszak városa (csak zene!)

The Ballad of Sacco and Vanzetti (Ének: Joan Baez) (csak zene!)

Sacco és Vanzetti – Here's to You (Ének: Joan Baez) (csak zene!)

A kilencfarkú macska (csak zene!)


Pokoli trió (csak zene!)

Tisztes honpolgárok (csak zene!)



Huszadik század (csak zene!)

A profi – Chi mai (csak zene!)

Pillangó – It's Wrong For Me To Love You (Ének: Pia Zadora) (csak zene!)




A háború áldozatai (csak zene!)


Sorstalanság (csak zene!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése